Tien dingen die je moet weten over leren 1


Share

Tijdens Learning Technologies 2018 deelde Ulrich Boser tien dingen die je moet weten over leren. Ik kon er zelf niet bij zijn maar heb met interesse zijn keynote speech bekeken. Mijn favoriet is nummer 8: “Maak het concreet”. Je kunt zijn hele Keynote bekijken op youtube.

De tien punten

1.  Verbind je met leren
Is je handschrift met je jaren beter geworden?  Nee? Dat komt omdat je aandacht tijdens het schrijven bij andere dingen is dan bij je handschrift. Oefening alleen is dus niet voldoende om beter te worden. Je moet je aandacht er op richten en het moet iets voor je betekenen dat je er beter in wordt. De verbinding met het geleerde wordt sterker als je het aan anderen uitlegt. En het maken van een grote fout levert de beste verbinding op.

2.  Kennis;  een vloek en een zegen
Kennis is een vloek omdat je al snel denkt dat anderen weten wat jij weet. Daardoor verdiep je je niet meer in wat de ander weet. En heeft tot gevolg dat je niet altijd begrepen wordt. Kennis is ook een zegen omdat het voor jou het leren makkelijker maakt; wat je leert wordt ingebed in wat je al weet. 

3. Gebruik het  korte termijn geheugen
Het korte termijn geheugen kan kleine stukjes snel verwerken. Als je kennis in kleine brokjes aanreikt wordt het dus makkelijker onthouden. Helaas neemt ruis ook geheugenruimte in. Uit onderzoek blijkt dat je minder leert als iemand naast je zit te twitteren. Mobieltje in je tas dus, tenzij dat je leermiddel is.

4. Overdenk
De meeste mensen denken dat ze harder werken dan de gemiddelde collega. Dat ingebouwde zelfvertrouwen is nadelig voor leren. Beschouw het  daarom niet als vanzelfsprekend dat je leert. Plan wat je wilt leren, monitor of je écht iets geleerd hebt en reflecteer daarop.

5. Promoot feedback
Ulrich gebruikt chirurg  Mark Bernstein ter illustratie van dit punt. Mark schreef na elke operatie op wat hij verkeerd gedaan had. Hij werd daardoor steeds beter in zijn vak. Het werken met een mentor heeft hetzelfde effect. Feedback van een goede mentor is de beste manier van leren.

6. Herhaal
Vergeten is goed! Want dan kun je het opnieuw leren. Als je iets voor de vierde keer leert dan weet je het.

7.  Gebruik meer dan je hoofd
Neem even de tijd en denk terug aan je kinderkamer. Hoe zag die eruit, waar stond je bed, welke kleur had de muur?
En kijk nu naar jezelf. Ben je anders gaan zitten? Als je nadenkt over het verleden buig je namelijk vaak iets naar achteren. Denk je na over de toekomst, dan buig je naar voren. Je lijf helpt je bij het leren. Ulrich geeft na 35′ een interessant voorbeeld met twee stoelen. Als je een middelvinger opsteekt tegen de ene stoel en je een welwillend klopje geeft op de andere, dan worden ze in je beleving verschillend. Emoties hebben ook invloed op leren. Als je je comfortabel voelt leer je makkelijker, als je je met iemand verbonden voelt dan leer je daar meer van.
Uitstapje naar breinleren: autonomie en status activeren het beloningssysteem. Dan maakt ons lichaam dopamine aan en dan leren we beter.

8. Maak het concreet
We geven aandacht aan concrete details, vage algemeenheden blijven niet hangen. Ulrich laat de volgende sheet zien:
Mensen onthouden “5+7”, dat is een “deep feature” en dat blijft hangen. De grote oren en zijn bijnaam ben je zo weer vergeten, dat zijn “surface features”.
Als je iets leert dat je op je werk eenvoudig toe kunt passen, dan blijft het hangen en doe je er wat mee; algemeenheden vervliegen.
Wat voor mij een eyeopener was, is dat afwisseling beter is dan focus; de “ABCABCABC” benadering werkt beter dan de “AAABBBCCC” benadering.

9. Leg verbanden
Alhoewel je waarschijnlijk nooit een MING-vaas hebt gezien herken je hem wel op een plaatje. Als je het plaatje ziet leg je verbanden tussen de vorm van de vaas, de afbeeldingen erop en de kleuren. Op basis van die verbanden trek je een conclusie: het is een Ming-vaas.

10.  Reflecteer, reflecteer, reflecteer,…
Spreek langzaam en las tussendoor pauzes in van minimaal drie minuten. Dat geeft mensen de ruimte om te reflecteren op wat ze zien, horen, denken en (aan)voelen.
En bouw tijd in om hetgeen verteld is even met collega’s bespreken. Of geef een boekje om daar iets in op te schrijven. Dat zijn allemaal vormen van reflecteren, dat versterkt het leren.


Wil je meer over weten over wat helpt bij leren?

Terwijl ik de tien punten opschreef moest ik niet alleen aan Brein Centraal Leren denken (“Alle zes in een les“) maar ook aan het boek van Chip & Dan Heat (“Made to Stick“).  Erg interessant allebei.


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een gedachte over “Tien dingen die je moet weten over leren