People Analytics, Blockchain en Leren


Share

In dit blog beschrijf ik twee interesses die deze zomer samenkomen:  People Analytics en Blockchain.

People Analytics
Ik heb mezelf jaren geleden beloofd dat ik een zomercursus bij het MIT mag volgen als de kinderen uit huis zijn. Deze zomer is dat moment aangebroken; ik ga een cursus People Analytics volgen. Leren wordt steeds persoonlijker, niet alleen op school maar ook op het werk. Om dat mogelijk te maken worden data gebruikt. Ik heb er echter geen beeld bij hoe dat werkt. Het enige wat ik daarover kon vinden was “Red Panda” en daar snapte ik niets van. Om die reden heb ik voor deze cursus gekozen. Alex “Sandy” Pentland en Ben Waber geven hem. Ik had nog nooit van beide heren gehoord, maar nu kom ik hun namen steeds vaker tegen in de social media. Ben Waber koppelt data in de werkomgeving aan productiviteit. Daarmee krijg je inzicht in je gedrag en daar leer je van. Het bekendste voorbeeld daarvan zijn de badges die hij medewerkers liet dragen. 

Blockchain
Je komt het woord Blockchain steeds vaker tegen bij gemeentes. Ik werk bij een woningcorporatie en daar hoorde ik er nog weinig over. Maar het duurt vast niet lang of het komt ook die sector binnen. Dat was de reden dat ik besloot om me erin te verdiepen. Samen met een vriendin ben ik in de cryptomunten gedoken. Omdat we ons geld goed wilden besteden, moesten we ons er wel in verdiepen (intrinsieke motivatie versterken met extrinsieke :)). Zo gezegd, zo gedaan.  Inmiddels ben ik eigenaar van verschillende cryptomunten.
In de cryptowereld kwam ik ineens de naam van “Sandy” Pentland weer tegen. Hij is betrokken bij het Blockchainproject  Enigma. De bijbehorende munt (ENG)  heb ik natuurlijk meteen gekocht. Vervolgens zie ik zijn naam weer opduiken bij de cryptomunt io Endor. In een filmpje, waarin Pentland uitlegt wat het doel van Endor is, komt de term “Social Physics” voorbij. Social Physics gaat over de relatie tussen de ideeën die in een groep worden gedeeld en de door die groep behaalde resultaten. Bij een experiment, waarin ze studenten geld gaven om op Etoro in aandelen te handelen, bleek dat gestuurde informatiestromen leiden tot een beter resultaat. Over leren gesproken…

Blockchain kom je ook op een andere manier tegen als het gaat over leren. De kern van Blockchain is dat de “derde personen’ of instituten uit transacties verdwijnen. Voor het onderwijs gaat het dan om het instituut “school”. Het initiatief Odem is daar een voorbeeld van.

Blockchain is ook een middel om transacties naar de oorsprong te kunnen herleiden. En dan kom je op het terrein van echtheidscertificaten en diploma’s. Ook hier zijn al voorbeelden van in de onderwijswereld, Cardano is daar één van.

  

People Analytics en Blockchain gaan een enorme impact hebben op de manier waarop wij leren. We staan aan de vooravond van interessante ontwikkelingen. Beide komen voor mij deze zomer samen in Boston. Ik heb er zin in!

Meer weten?
Als je interesse hebt in de wetenschappelijke informatie over het gebruik data, dan is dit een aardig vertrekpunt.
Er is, op initiatief van Ger Driesen, een groep op LinkedIn over Leren en Blockchain.
Als toetje deel ik deze blog van Joitske Hulseboch over “Leren met hulp van Twitter“.
Wat zij schrijft komt overeen met mijn eigen ervaring dat ik heel veel heb geleerd door een andere wereld te stappen; de wereld van Blockchain.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.