Leren in virtual reality of real life. 3


Share

In 2016 ging ik naar een congres over leren. Het congres was op de tweede verdieping, op de eerste verdieping was een beurs. Ik wist niet wat ik zag toen ik daar ging kijken…  De hele beursvloer stond bomvol bedrijven die actief zijn in de e-learning industrie.  Ik heb een paar producten bekeken en zag  tools die volgestopt waren met informatie die vervolgens weer up to date gehouden moest worden. Ik vroeg me af wie dat allemaal gingen kopen en wie daar beter van werd. Ik werd er in ieder geval niet blij van en ben de beursvloer ontvlucht.

Ik moest daaraan terugdenken ik de video van Nick Shackleton Jones zag. In die video legt Nick uit hoe het zo gekomen is, hij heeft er zelf namelijk aan bijgedragen. De e-learning industrie is het resultaat van mensen die super enthousiast zijn over de nieuwe technologische mogelijkheden en -vooral!!- marketing. Vooraanstaande CEO’s en HR-professionals kopen de tools; zij zijn de “early adopters”, roepen het van de daken en een industrie is geboren. Waar het mis gaat is dat de klanten niet de gebruikers zijn. Eenmaal aangeschaft belanden de tools vrij snel in een virtuele la omdat ze even leuk zijn maar het daarna gedoe wordt.  Technologie en marketing zijn bepalender voor de e-learning industrie dan het gebruik daarvan. Zoals Nick in zijn video zegt is een boek in een aantal situaties net zo effectief als een e-learning en een stuk goedkoper.  Ik trok mijn conclusie: e-learning is goed voor kennis die niet snel veroudert. Maar er is geen betere leeromgeving dan real life, met echte ervaringen en echte mensen. Daar kan geen dure virtual reality tegen op.

Tot afgelopen dinsdag, toen Donald Clark de video van zijn zus liet zien tijdens zijn optreden op Next Learning.

Wat de video me duidelijk maakte is dat je met virtual reality (VR) situaties kunt oefenen die je liever niet in real life wilt ervaren of die niet zo vaak voorkomen. Bijvoorbeeld brand in een wooncomplex om het belang van goede vluchtwegen te ervaren.  Ik vind de e-learning industrie nog steeds overtrokken maar ik ben toch wel blij dat die er is. Omdat het uiteindelijk mooie producten oplevert waar de “late majority” haar voordeel mee kan doen.

Virtual Reality Technology Virtual Vr Man Reality

 


Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 Gedachten over “Leren in virtual reality of real life.

  • Joitske Hulsebosch

    Herkenbaar! Ik ben ook onder de indruk van de grootte van de elearning industry aan de technische kant. Toch denk ik dat veel LMS-en etc ook wel gebruikt worden anders zouden deze bedrijven zo failliet zijn toch?

    • ite

      Dat klopt, wij maken zelf ook gebruik van een LMS. Maar ik zag veel glossy tools. Ik vraag me af of die allemaal echt gebruikt worden of dat een (groot?) deel management/HR speeltjes zijn.
      By the way: als je een goed&betaalbaar LMS weet dan houd ik me aanbevolen, die van ons wordt niet echt doorontwikkeld.

      • Ite

        Uit een blog van Charles jenning: Of course this is easier said than done. Especially as most organisations have an often large and continuing investment in formal training and development, the vast majority of which is carried out away from the workflow. The overwhelming majority of staff development budget is spent on the acquisition, design, development and delivery of formal development in the form of programmes, courses, and eLearning modules.
        http://charles-jennings.blogspot.nl/2017/05/the-knowledge-and-learning-transfer.html
        Dit bevestigt hetgeen Nick Shackleton in de video (zie blog) met ons deelt.