Structuur en cultuur obsoleet?

Share

Yves Morieux vraagt zich in deze TEDtalk af hoe het komt dat medewerkers afhaken terwijl managers de ene training na de andere volgen om te leren hoe ze hun team kunnen motiveren. De analyse van Yves is dat we het werk te ingewikkeld hebben georganiseerd en er geen loop-effect inbouwen waarmee de ontwikkelaars verantwoordelijk worden voor de after-sales.
Hij poneert de stelling dat structuur en cultuur obsolete begrippen zijn. Hij geeft als voorbeeld dat het nastreven van een cultuur tot samenwerken en elkaar aardig vinden leidt tot onnodige uitgaven. Hij trekt de vergelijking met een relatie: omdat de partners aardig tegen elkaar zijn staan er twee televisies in huis terwijl één voldoende zou zijn. Ik weet nog niet of ik het met hem eens ben, maar de gedachtegang dat we dingen dubbel doen in organisaties omdat we elkaar niet durven aan te spreken spreekt mij erg aan.
Zijn oplossing is om het werk op een andere manier te regelen, meer als een zenuwstelsel. Ik vind dat deel van zijn betoog nog redelijk complex, al noemt hij het simpel. Maar het zet me wel aan tot denken over hoe je in het hedendaagse complexe tijdperk het werk zou kunnen organiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.