Het omgekeerde test-effect


Share

Bij de organisatie waar ik werk is een specifieke functie veranderd in een generieke functie. Eigenlijk zijn drie functies samengevoegd tot één: die van beheerder Wonen. Voor de drie oorspronkelijke functies hadden we leerlijnen. Met een leerlijn breng je de basis op orde, je leert dat wat nodig is voor een bepaalde functie en krijgt inzicht in je talent. Maar wat te doen met de nieuwe generieke functie? Die wordt ingevuld door mensen die allemaal een ander stukje van het vak beheersen.  Daar past geen standaard leerlijn bij. Toen is het idee ontstaan van een “zelftest”: we bieden de mensen een test aan met daarin alle eindtermen voor de functie. En per eindterm geven we een advies hoe je die kunt leren.  Op basis van de uitslag van de zelftest kun je je eigen leerroute uitstippelen. Die kan van mens tot mens verschillen.

persoonlijke leerroute

Figuur uit publicatie van Universiteit Leiden over het opleiden van professionele docenten.

 

Zo gezegd, zo gedaan. We hebben een online zelftest gemaakt. De leidinggevenden waren enthousiast, maar ik vond het best wel spannend hoe de Beheerders Wonen erop zouden reageren. We zeggen al jaren dat het enige doel van een test of toets is om inzicht te krijgen in wat je nog te leren hebt; het is een ontwikkelinstrument en geen afrekenlat. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de test positief wordt ontvangen.

 

We hebben de test proefgedraaid met een aantal Beheerders Wonen. Wat blijkt?

  1. ze vinden het erg leuk om de test te maken;
  2. ze willen de mogelijkheid krijgen om feedback te vragen voor ze een antwoord definitief maken;
  3. ze zijn trots dat ze al zoveel van het vak beheersen.

 

zelftest

 

 

 

Het eerste punt is een bevestiging dat ze de test zien als ontwikkelinstrument. Omdat ze zelf hebben aangekaart dat ze kennis ontberen is de test een middel om daar zicht op te krijgen.
Ik word zelf erg blij van het tweede punt, dat gaat namelijk over feedback. In de test zit bijvoorbeeld de vraag “Ik kan goed samenwerken met ..”.  Ze willen die vraag niet zelf beantwoorden maar het antwoord vragen aan de mensen die het betreft.

Het laatste punt noem ik  “het omgekeerde test-effect”.  Het doel van de test is om inzicht te geven in wat je nog te leren hebt maar het resultaat is  dat mensen blij worden van het inzicht dat ze al heel veel weten.
Hoe mooi is dat! 

 

 

Vervolg
Inmiddels hebben alle Beheerders Wonen de zelftest gedaan. De uitslag hebben ze met hun leidinggevende besproken en op basis daarvan stippelen ze hun leerroute uit. Daarvoor gebruiken ze het leeradvies dat bij de zelftest hoort. Dat is niet alleen individueel leren, ze leren ook in team-verband. Op basis van de uitslag van alle zelftesten bij elkaar zijn bijvoorbeeld opleidingen ingekocht die meerdere  Beheerders Wonen samen volgen. Voor andere onderwerpen is er een “Meester-gezel” leeroplossing of  worden experts van andere afdelingen uitgenodigd of bezocht.

Meer weten?
Ben je geïnteresseerd is de zelftest of in de manier waarop het leren vorm krijgt? Ik deel dat graag met je.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *