Het nieuwe leren 1


Share

Projects, peers, passion and play. Soms kom je iets tegen waarvan je denkt “ik was er zelf niet opgekomen, maar volgens mij klopt het”. Dat is het geval bij de negen principes die Joi Ito van MIT media lab hanteert als hij spreekt over de toekomst van leren. Projects, peers, passion en play zijn volgens hem voorwaarden om écht te leren. En daaronder ligt de belangrijkste voorwaarde: je moet een MISSIE hebben. En idealiter past jouw persoonlijke missie bij die van de organisatie waar je voor werkt. Ito onderscheidt negen principes voor leren, hij vertelt daarover in deze video. Die gaat over het nieuwe leren; het samen creëren van nieuwe kennis in plaats van bestaande kennis tot je te nemen.

Dit zijn de negen principes van Joi Ito voor leren.

nieuw leren

Resilience: Je kunt beter investeren in het vergroten van je weerstandsvermogen dan je te wapenen tegen fouten. Je leert meer van vallen en opstaan dan van het minimaliseren van risico’s.  Wees aanwezig in het hier en nu en wees voorbereid op wat komen gaat. Ito trekt een parallel met het immuunsysteem: dat wordt iedere keer sterker als het aangevallen wordt.

Risk: Je kunt beter een risico nemen dan veel tijd en geld investeren in het voorkomen daarvan. Van dat laatste leer je ook minder.

Practice: Doen is effectiever dan theoretiseren. Als je iets doet levert dat feiten op waarop je achteraf een theorie kunt bouwen. Zelfs als je iets fout doet levert dat feiten op waar je van kunt leren.

Emergence: als je mensen de ruimte geeft om te onderzoeken en uit te proberen dan kunnen ze tot waardevolle resultaten komen. Hun resultaten geven hen autoriteit in plaats van dat autoriteiten dwingen om iets op te leveren. En als je erop uit bent om macht te verwerven kan dat je beperken in je creatieve ontwikkeling.types

System: Je kunt niet in je eentje iets maken wat ‘af’ is; je maakt iets en dat ontwikkelt zich verder in een systeem waarin anderen participeren. Vergelijk het met de ontwikkeling van kinderen. De ouders “maken” een kind maar het ontwikkelt zich tot een volwassene binnen het systeem waarin het opgroeit. Over het systeem merkt Ito op dat je het beste mensen kunt samen brengen die niet in een bepaalde discipline zijn onder te brengen. Niet interdisciplinair of multidisciplinair samenwerken, maar antidisciplinair. Zoek mensen op die niet in een hokje passen maar overal tussen vallen. Of anders gezegd, die een beetje van alles in zich hebben.

 

Pull: als je een missie hebt, of als je iets wilt onderzoeken is het effectiever om die mensen daarbij te betrekken die iets waardevols toe kunnen voegen. Er wordt vaak andersom gewerkt. Je hebt een bepaalde ordening (organisatiestructuur) die bepaalt wie waarover wat te zeggen heeft. Je loopt het risico dat je daarmee de creativiteit uit de organisatie duwt.

Disobedience: “Je wint de Nobelprijs niet door te doen wat je gezegd wordt”. Denk voor je zelf en stel het gezag ter discussie, daar leer je het meeste van.

Compasses: gebruik je doel als een kompas om te leren wat nodig is in de hedendaagse een complexe omgeving. Je kunt de ontwikkeling niet plannen. Het maken van een planning en daar vervolgens strak aan vasthouden kost meer dan dat het oplevert.

Learning: leren is iets wat je zelf doet, opleiding is iets wat anderen mensen jou aandoen. Bij een opleiding gaat het om het halen van een diploma. Maar wat je geleerd hebt is waardevoller dan heclassroomt
diploma ‘an sich’. Bij deze discipline komen “projects, peers, passion, play” samen. Ito illustreert dat met een meting van hersenactiviteit tijdens verschillende situaties. Tijdens een hoorcollege was de hersenactiviteit het laagst. Als je met anderen werkt aan een project waar je gepassioneerd over bent en waar je ruimte hebt om te “spelen” dan leer je het meest.

Ik vind dit een geweldig verhaal omdat het het nieuwe leren illustreert. Dat is in feite ook het verhaal achter de 70-20-10 regel van Charles Jennings; je leert het meest in de praktijk. Denk maar terug aan waarvan jij zelf het afgelopen jaar het meeste geleerd hebt: op een cursus of omdat je een nieuwe taak hebt opgepakt waar je met plezier aan hebt gewerkt? Heb je oude kennis tot je genomen of ook nieuwe kennis ontwikkeld? Dat wil niet zeggen dat cursussen overbodig zijn, zeker niet. Maar voor vakmanschap zijn een goede theoretische basis én persoonlijke groei nodig.  Een organisatie ontwikkelt zich als de mensen daarbinnen zich ontwikkelen, als hun persoonlijke missie in verbinding is met die van de organisatie en als ze in verbinding zijn met elkaar. De negen principes van Ito bieden een handvat voor de manier waarop je dat invulling kunt geven.


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een gedachte over “Het nieuwe leren

  • Hosting

    Als het eigenlijk draait om ‘performance’, waarom focussen we in de learning development wereld dan zo vaak op leerdoelen die juist spreken over kennis, houding en vaardigheid? Moeten we niet onze visie op leren drastisch herzien?