Design Thinking en leren


Share
Design thinking is een manier om het werken binnen de organisatie aan te passen aan de ontwikkelingen buiten. Het komt in de plaats van plannen & controleren. Hier kun je daar mee over lezen. Je kunt design thinking ook gebruiken om de manier van leren het herzien. De inzetbaarheid van mensen gaat immers meer om wat ze kunnen leren dan om wat ze nu kunnen. En wat ze leren is niet “hoe het was” maar “hoe het kan worden” en daar dragen ze zelf aan bij. Dat vraagt een andere manier van leren.

Voor de ontwikkeling van producten en diensten wordt vaker gebruik gemaakt van Customer Journey. Ik zie dat al een hulpmiddel om te denken vanuit de klant in plaats van de organisatie. Diezelfde gedachte kun je ook toepassen op het leren. Dat betekent dat je niet meer vooraf uitdenkt wat iemand allemaal moet weten om dat vervolgens in een gestructureerd programma te stoppen. In plaats daarvan faciliteer je de leerreis van de medewerker. Je bepaalt eigenlijk alleen nog wat nodig is vanuit het oogpunt van voorkomen van grote risico’s. De rest is aan de medewerker zelf. Het is wel handig om dat te begeleiden en om heel helder te hebben wat de bedoeling van de organisatie is.
Maar hoe doe je dat? Daarmee kom ik op de titel van dit blog: design thinking. Dat is een methode om de nieuwe manier van leren te laten ontstaan.

Design thinking om leren vorm te geven
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in inwerkprogramma’s omdat we dat willen opfrissen bij de organisatie waar ik nu werk. Daarbij kwam ik dit artikel tegen. Hierin wordt beschreven hoe een telecom bedrijf design thinking gebruikt voor het inwerkprogramma. En dit is niet het enige bedrijf dat zo denkt, er zijn al meerdere Apps voor het inwerken. Er gaan zelfs al stemmen op dat het een HR rol is om Apps te bouwen. Ik ga me verdiepen in Design Thinking, helemaal na het lezen van dit artikel over de toekomst van werken. De medewerker dreigt overweldigd te raken van alle informatie die tot hem komt. Als daar ook nog allerlei verplichte kennis aan toe wordt gevoegd dan komt hij er niet aan toe om te denken hoe het beter kan. Ik denk dat het een rol van HR is om de medewerker weer ruimte te laten ervaren om echt te leren. En dat betekent onder meer een andere manier van leren; één die van de medewerker uitgaat in plaats van de organisatie. Ik verwacht met Design Thinking daar een begin mee te maken.

de-overweldigde-medewerker

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *