Wat is het leerdoel? 4


Share

Als je met klanten werkt zijn communicatieve vaardigheden onontbeerlijk. Die worden ook regelmatig getraind en dat is waar de mannen op deze foto mee bezig zijn. Zij volgen een e-learning. Omdat ik het zo’n mooi beeld vond, die rij mannen achter een PC, heb ik gevraagd of ik een foto mocht maken. Achteraf zette die foto mij aan het denken. Ik deel mijn gedachten graag met je omdat ik benieuwd ben hoe jij dat ziet.

Wat ging eraan vooraf?

We bieden een agressietraining aan die bestaat uit een e-learning en een klassikale training met een acteur. In de e-learning wordt basis-kennis aangereikt en worden mensen bevraagd zodat we de klassikale training op maat kunnen maken. Op basis van ervaring weten we dat huismeesters, vaklieden en buurtbeheerders niet allemaal even handig zijn met computers. Om stress en afhaken te voorkomen besloten we om ze bij de e-learning te helpen. Dat is wat je op de foto ziet.

Op de foto zie je ook een groot beeldscherm met daarvoor tafels in een U-vorm. Toen ik de foto bekeek vroeg ik me af of ik de e-learning niet beter klassikaal had kunnen doen. Het hoofddoel was immers een voorbereiding op de agressietraining. Een nevendoel is echter om alle medewerkers computervaardiger te maken. Op de foto zie je één van de mannen bezig met zijn mobiel, hij is daar handig in. Maar zijn collega heeft helemaal geen affiniteit met telefoons en computers. Gaat de e-learning hem computer-vaardiger maken?
Wat zou er gebeurd zijn als ik de keuze had geboden om de e-learning met z’n allen via het grote scherm te doen? Zouden ze “ja” gezegd hebben? En zou dat erg geweest zijn? Of moet je juist elke kans benutten om mensen computervaardiger te maken? Kun je 50-plussers zonder affiniteit met computers eigenlijk nog wel daartoe verleiden?

Het antwoord op deze vragen weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik er vooraf beter over had kunnen nadenken. Volgende week heb ik weer een groep. Ik ga nu vast bedenken hoe ik het dan ga aanpakken 🙂


Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 Gedachten over “Wat is het leerdoel?

  • Jan van meel

    Computervaardig wordt je door voortdurend na te denken over de toekomst en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. uit proberen en en met vallen en opstaan te leren . Heeft het je intresse niet dan leer je er slecht mee omgaan.. Toen ik mijn eerste cursus computer kennis volgende hoorde ik in mijn omgeving ach wat een onzin op het werk van toen waren er paar computers te vinden . Laat staan dat er met buiten het gebouw mee communiceerde . Nu is dat allemaal gewoon geworden en ik ben met de volgende visie bezig gegaan duurzaamheid een nieuwe revolutie na de computer die hierin slechts een behulpzame rol speelt .het leerdoel in het bovenstaande is bezig zijn met de mensen die achterblijven om welke reden dan ook .

    • Ite

      Hey Jan, ik denk dat je spijker op de kop slaat. Mensen zoals jij pakken hun eigen ontwikkeling op. De ‘achterblijvers’ kun je zetjes geven. De e-learning was daar 1 van. Het was mooi om te merken dat met de zetjes 2 van de 3 mensen gaan lopen op het nevendoel: leren omgaan met computers/internet. En ze gaven aan dat het een goede keuze was om individueel te werken.

  • Joitske Hulsebosch

    Ha Ite, wat mij opvalt is dat het voordeel van het op de plek en tijd doen die jou past wegvalt op deze manier… Ik kan met herinneren van werknemers in een fabriek dat ze juist het thuis op de bank met chips wel aantrekkelijk vonden 🙂

    • Ite

      Dat kan ik me voorstellen. Ik heb echter ervaring met collega’s die om 7 uur ‘s ochtends achter de PC gingen zitten, echtgenote ernaast want die was handiger met computers, en me dan om 8 uur volledig in de stress opbelden omdat ze hem niet opgestart kregen of vastliepen. Gebeurde dat niet bij jouw doelgroep? En hoe kwam dat?